Jangan Cari Dia Lagi Di FB


Facebook telah agak lama ditinggalkan. Tumpuan lebih diberikan kepada kerja rutin di rumah bersama keluarga dan tugas wajib 'periuk nasi'. Kita memang tidak pernah menyangka sesuatu yang berlaku dalam hidup akan menjadi 'luka' dan meninggalkan parut yang payah untuk dihilangkan.

Dia sudah tiada lagi dalam senarai rakan FB, tiada lagi celoteh...tiada lagi kata-kata manis dan puitis... tiada lagi ucap selamat dan tiada lagi kata dorongan mahupun apa-apa sahaja yang selalu ditulis dalam status FB pada setiap masanya.

Dia tidak merajuk..

bukan membenci dunia facebook..

tidak juga ingin menyendiri..

atau tidak mahu diganggu.

Dia mengundur diri juga tidak bermaksud kalah,
tidak juga bermakna dia mengiyakan tuduhan yang salah,
jauh sekali untuk meletakkan salah kepada sesiapa,

tetapi..

kerana dia manusia yang waras, yang punya akal fikir yang sempurna yang dianugerahkan oleh Allah s.w.t kepadanya. Baginya, tiada makna langsung untuk meneruskan 'rencana yang tidak berpenghujung' semata-mata untuk menegakkan benang yang basah lebih-lebih lagi didinding facebook yang pada umumnya seluruh dunia tahu laman itu adalah bebas.

Mengapa perlu berbalas mulut, berlawan kata, menuding jari...menyalahkan dia, kamu, aku, kalian, mereka dan sesiapa sahaja sedangkan punca yang berlaku ini kita sendiri tidak tahu dari mana dan dari siapa. Subhanallah...


Hanya mampu membaca dan cuba menghayati tiap baris kata-kata yang dilemparkan. Dapat membayangkan...betapa hinanya dia dan keluarganya dimata mereka. Jangan hanya meletakkan silap ke bahu orang lain. Sebaiknya kita ingatlah, berfikirlah dimana silap dan salah diri sendiri.

Kesal atas apa yang berlaku... kerana tidak menyangka disaat ini masih ada manusia yang berakal cetek begitu.

Mohon ampun dan maaf kepada yang hidup atau yang telah kembali.

Yang baik itu datang nya dari Allah..

Yang jahat itu datangnya dari diri sendiri...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan