Bila Anda Diperhatikan

Kalau pergi ke mana saja, orang akan perhatikan kita dari atas sampai bawah. Sambil jeling-jeling mata, berbisik-bisik pulak sesama mereka. Lepas tu, ketawa terbahak-bahak. Ada yang senyum sinis, ada yang senyum kambing dan ada yang pura-pura macam nak tahan gelak, konon.

Korang 'terasa' tak kalau bertemu dengan orang-orang yang macam ni.... Tak kesah lah, samada kat tepi jalan, dalam opis tempat kerja, di hentian bas semasa kita menunggu bas, tunggu teksi atau dimana-mana. Yang pasti, orang-orang begini di semua kawasan, di mana-mana tempat mereka tetap ada.

Ikhlas la aku nak cakap, sebenarnya aku sendiri pun tak tahu apa sebenarnya yang mereka perhatikan dari atas sampai bawah, apa yang mereka suka sangat nak jeling. Apa cerita yang mereka bisik sesama sendiri pun aku tak pasti. Apa yang aku perasan, kalau mereka senyum...aku balas dengan senyum jugak.

Tapi, bila dah berada jauh sikit dari pandangan mereka, aku pasti akan 'terasa' jugak seperti ada yang tak betul jerr tubuh badan aku ni. Macam ada tak kena jer kat muka aku ni... Memang tak boleh tipu lah... mereka-mereka ni dalam ramai-ramai yang duduk melepak tu, ada yang berhati songsang kat kita. Tapi, kena fikir positif jugak... tidak semuanya mereka berfikiran begitu. Eeemm.... fikir-fikirkan lah... apa sebenarnya didalam hati mereka sekiranya mereka berkelakuan begitu dihadapan kita...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan